Gintaras nuo senų laikų naudojamas įvairiausiems poreikiams. Muziejuose sukaupti
atskirų istorijos laikotarpių, pradedant neolitu ir baigiant mūsų dienomis,
papuošalai ir kiti dirbiniai byloja apie didelį gintaro populiarumą ir platų jo
naudojimą taikomojoje dekoratyvinėje dailėje.
Baltijos gintaras dideliais kiekiais
pasiekdavo antikinius civilizacijos bei kultūros centrus - Finikiją, Graikiją,
Romą, kur buvo apdorojamas amatininkų profesionalų. Šių dirbinių yra išlikę
daugiausia Vakarų Europos muziejuose.
Braitono (Anglija) muziejuje tarp
žalvario amžiaus profesinių gintaro dirbinių eksponuojamas iš vieno gintaro
gabalo ištekintas 7,5 cm aukščio puodukas - techninio medžiagos apvaldymo
pavyzdys.
Vėlyvojo žalvario amžiaus papuošaluose gintariniai karoliukai
būdavo meniškai įkomponuojami žalvarinėse fibulose.
800-600 m. pr. m. e. kai
kuriuose tauriųjų metalų ir dramblio kaulo dirbiniuose gintaras buvo naudojamas
inkrustacijai kaip brangakmenis.
Romos imperijos teritorijoje buvo tokie garsūs gintaro
apdirbimo ir prekybos centrai, kaip Akvilėja prie Adrijos jūros, Masilija
(dabartinis Marselis) prie Viduržemio jūros ir kiti. Jie aprūpindavo gintaro
dirbiniais Imperijos gyventojus, ypač nobilių sluoksnius. Romos respublikos
klestėjimo metu meistrai kūrė iš gintaro penatų skulptūrėles, portretines žmonių
galvutes, savo menine išraiška nesiskiriančias nuo to meto tradicinių marmurinių
bei terakotinių skulptūrėlių. Keletas tokių gintarinių skulptūrėlių saugoma
Drezdeno Albertinumo muziejuje.
Plastiškiau ir drąsiau gintaro medžiagą
skulptūrėlėms naudojo Imperijos laikotarpio meistrai (konsolės pavidalo
skulptūrinė grupė, saugoma Drezdeno muziejuje, Amūras ir Psichėja - Akvilėjos
muziejuje).
Imperijos laikotarpiu buvo labai paplitę gintariniai žiedai su
virtuoziškai atliktais skulptūriniais moterų galvų, amūrų ir psichėjų motyvais.
Rasti taip pat gintariniai žiedai, neturintys jokių papuošimų. To meto
gintarinių dirbinių asortimentą papildo mažos gintarinės amforos ir flakonai,
šaukšteliai, šukos, lemputės-lecitos ir kiti dirbiniai, kurių betarpiškas
naudojimas pagal paskirtį dėl medžiagos trapumo yra abejotinas.
Viduramžiais
gintaro apdirbimo menas Europoje, ypač Vokietijoje, pasiekė meistriškumo
viršūnę.
Jau XIV a. pradžioje gintaro meistrų gildijos pradėjo veiklą
Briugės ir Liubeko miestuose. Vėliau gintarininkų gildijos atsiranda Štolpo
(prieš 1480 m.), Kolbergo ir Kioslino (paminėtos 1584 ir 1550 m.), Gdansko (1477
m.) ir Karaliaučiaus (1641 m.) miestuose. Minėtų gildijų meistrai gintarą
apdorojo kuo įvairiausiais sudėtingais būdais: pjaustė, graviravo, inkrustavo,
šlifavo, pritaikė skulptūrinę plastiką ir kt. Gintaras buvo naudojamas feodalų
poreikiams: medalionams, skulptūriniams reljefams, krucifiksams, pypkėms,
tabokinėms, šachmatams, pudrinėms, kvepalų flakonams.
XVII ir XVIII a. suklestėjo apvali skulptūrinė ir reljefinė gintaro plastika:
kamerinės skulptūrėlės mitologine tematika, šventųjų figūrėlės, medalionai su
reljefiniais feodalų portretais. XVIII a. buvo išvystyta gintaro mozaika.
Stambiausias šios rūšies paminklas yra išgarsėjęs Gintaro kambarys buvusiuose
Carskoje Selo rūmuose, hitlerininkų išplėštas Antrojo pasaulinio karo metu.
Gintaro kambario sienų mozaikos atsirado iš baldų inkrustavimo gintaru
tradicijų, kurios klestėjo jau XVII amžiuje. Kabinetinių spintų, sekreterų, namų
altorėlių medinės plokštumos buvo tiesiog meistriškai dekoruojamos gintaro
mozaikomis. Turtingų feodalų rūmus puošė veidrodžiai gintariniais pjaustytais
arba gintaro plokštelėmis dekoruotais rėmais.
Labai aukštą meninį ir
techninį meistriškumą buvo pasiekę gildijų meistrai, dekoruodami gintaru medines
dėžutes tualeto reikmenims ir brangenybėms laikyti. Tipiški baroko ir rokoko
figūriniai bei augaliniai motyvai ant dėžučių neretai gali būti traktuojami kaip
savarankiški miniatiūrinės skulptūros kūrinėliai.
Gintaras gerai derinasi su
kai kuriais tauriaisiais metalais, ypač kai su juo nesielgiama kaip su
brangakmeniu. Gal todėl XVII-XVIII a. auksakaliai mėgdavo šlifuoto gintaro
inkrustavimais paįvairinti puošnius sidabrinius bei auksinius kaltinius indus,
bokalus, taures, padėklus.
XVII-XVIII a. gintaro puošmenų motyvai buvo sėkmingai derinami metaliniuose
šviestuvuose-žvakidėse, kandeliabruose, sietynuose. Savitą įtaigą daro ne tik
gintaras, bet ir iš atskirų jo gabalų skulptūriškai apdoroti flakonai, pudrinės,
tabokinės, dėžutės.
|